Ruumiin kulttuuri

Ruumiin kulttuuri on eurooppalaisittainkin alan harvinainen julkaisu. Lehti on ilmestynyt yhtäjaksoisesti 40 vuotta, ja se julkaistaan nykyisin 4-värisenä, 100-sivuisena printtilehtenä. Jokainen lehden numero käsittelee laaja-alaisesti jännitys- ja rikoskirjallisuutta, -elokuvia, -sarjoja, kirja-arvosteluja sekä alan tapahtumia.

Lehdessä on katsauksia ja artikkeleita sekä menneiltä vuosikymmeniltä että uutuuksista. Kirjailijahaastatteluja löytyy niin pitkän linjan konkareista kuin nousevista dekkaritaivaan tähdistä koti- ja ulkomailta. Vierailevat kolumnistit käsittelevät polttavan ajankohtaisia aiheita, lempidekkareiden ja dekkaripaikkakuntien esittelyt ovat maukkaita välipaloja.

Kirja-arvosteluosio Käräjät on kokonaisuus, jossa pyritään arvostelemaan kaikki Suomessa ilmestyvät kotimaiset dekkarit sekä osa käännösdekkareista. (Huom. Katso tältä sivulta lehden kansikuvien alta lisätietoja aiheesta.)

Arvostetun ja palkitun Kultti-lehden avustajajoukko on upea: se koostuu mm. kulttuurivaikuttajista, professoreista, lehtoreista, kirjailijoista, tutkijoista, kirjastonhoitajista, pitkän linjan toimittajista ja valokuvaajasta sekä Dekkariseuran hallituksen toimitusneuvostosta. Lehteä tehdään rakkaudesta lajiin. Tekijät ovat ylpeitä siitä, että Ruumiin kulttuuri on ollut vahvasti vaikuttamassa kotimaisen dekkarin ja dekkaristien arvostuksen nousuun. Tämä työ jatkuu edelleen.

Lehden saa kotiin postitettuna Suomen dekkariseuran jäsenenä. Irtonumeroita myyvät Helsingin Rosebud -kirjakaupat. Lehden vanhoja numeroita on myynnissä myös kirjamessuilla seuran osastolla sekä tietyissä dekkaritapahtumissa kuten Dekkarifestivaaleilla.

Seuran perinnettä kunnioittaen lehden linjan kiteytys on selkeä: tuotamme lisää ruumiita!

Vinkki! Maaliskuussa 2023 lehden rinnalle on alettu tuottaa uutta podcast-sarjaa nimeltä Dekkaribrunssi

Tutustu myös lehden muihin nettisivun osioihin sivun yläosan painikkeista / valikosta.

”Olen Ruumiin kulttuurin päätoimittaja Päivi Remes. On ollut ilo kehittää kulttimaineen saavuttanutta korkeatasoista lehteä. Tuotamme yhdessä taittaja-Mikaelin ja avustajajoukon kanssa mielenkiintoista sisältöä niin lukijoille kuin ilmoittajille. Kehitystyötä teen Dekkariseuran hallituksen kanssa ja lukijapalautteen avulla. Vapaa-aikanani luen dekkareita, katson elokuvia ja liikun luonnossa.”
”Olen Anne Virtanen, Ruumiin kulttuurin osa-aikainen uutistoimittaja. Varsinaisen päivätyöni teen viestinnän parissa. Dekkariharrastus on vienyt minut mennessään. Paheeni on lukea useita dekkareita samaan aikaan, nytkin kirjoja on kesken neljä tai viisi.”
”Olen Ruumiin kulttuurin ilmoitushankkija Erkki Hirvonen. Nämä kuusi vuottani näin laadukkaan ja sivistävän julkaisun parissa ovat olleet erittäin antoisia ja motivoivia – ja on ilo jatkaa osana mainion vastaanoton saanutta uudistettua lehteä.”
”Olen Mikael Manninen ja aloitin Ruumiin kulttuuri -lehden taittajana 2021. Olen kiinnostunut kirjojen ja lehtien maailmasta, jossa typografialla ja kuvien käytöllä voi tuottaa hyvää lukukokemusta. Vapaa-aikanani harrastan mm. pyöräilyä, valokuvausta ja yritän epätoivoisesti opetella islannin kieltä.”
”Olen Pekka Vartiainen. Toimin Ruumiin kulttuurin valokuvaajana. Olen ollut nuoruudesta lähtien innokas sekä dekkarien että valokuvauksen harrastaja. Ruumiin kulttuuri -lehden tilaaja olen ollut 90-luvulta asti. Irtonumeroita löytyy 80-luvulta alkaen. Dekkareita odottaa pinossa useita lukuvuoroaan."
”Olen Satu Henttonen, lehden käräjäkoordinaattori. Lisäksi toimin Dekkariseuran hallituksen jäsenenä ja parhaillaan kaksivuotiskaudella Vuoden johtolanka-raadissa sen puheenjohtajana. Olen ajan hermolla dekkarimaailmassa, kun kokoamme yhdessä arvosteltavien kirjojen listan neljä kertaa vuodessa. Tilaan jännittävät kirjat kustantajilta. Pidän myös vahtia, että arvostelijat saavat uutuudet ajoissa ja päätoimittaja arvostelut lehden aikataulussa. - Olen kiitollinen, että olen säilyttänyt kaikki Ruumiin kulttuuri -lehdet. Vuosikertoihin on hyvä palata!”

Arvostelukappaleiden toimitus

Ruumiin kulttuurin käräjät-osiossa arvostellaan kotimaisia fiktiorikoskirjoja ja käännösdekkareita sen mukaan, mitä tila ja lehden ilmestymisaikataulu antavat myöten. Deadlinetiedot löytyvät mediakortista.

Huom! Ethän lähetä arvosteltavaksi tarkoitettuja kirjoja postilokeroon!

Kirja-arvosteluista on sovittava ennakkoon käräjäkoordinaattorin kanssa sähköpostitse ja arvostelukirja toimitetaan suoraan hänen ilmoittamalleen arvostelijalle. Käräjäkoordinaattorina toimii hallituksen jäsen Satu Henttonen. Sähköposti: satujami(at)gmail.com

Myöskään päätoimittajalle ei kannata osoittaa lähetyksiä postilokeroon. Niiden toimittamisesta voit tiedustella osoitetta sähköpostitse ruumiin.kulttuuri(at)dekkariseura.fi

Lue myös ajankohtaisosiot "Uutisia" sekä "Kuvia ja kirjoituksia", jossa on mm. teatteriarvosteluja