Max Seeckin teos Kauna voitti Lasiavain-palkinnon

24.8.2023

POHJOISMAINEN LASIAVAIN-PALKINTO 2023 SUOMEEN!

Max Seeckin romaani Kauna (Tammi 2021) on voittanut pohjoismaisen rikos- ja jännityskirjallisuuden Lasiavain-palkinnon. Raadin jäsenillä oli luettavanaan teoksen tanskankielinen laitos Zetterborg-sagen (Gutkind 2022), kääntäjänään Siri Nordborg Møller.

Kauna on ilmestynyt tänä vuonna myös Ruotsissa nimellä Djävulspakten. Teos on kolmas osa Jessica Niemi -sarjaa. Seeckin kirjoja on myyty yli 40 maahan ja kirjoihin pohjautuva tv-sarja on kehitteillä Hollywoodissa.

Raati perusteli päätöstään seuraavasti: Kauna yhdistää klassista suljetun huoneen mysteeriä toiminnalliseen juoneen murhineen kaikkineen ja muistuttaa näin sekä Dorothy L. Sayersin Peter Wimseyn maailmaa että nykyisiä mediaseksikkäitä mahtisuvun valtataistelujen kuvauksia HBO:n Succession-sarjan tyyliin. Teos on kirjoitettu mukaansatempaavaan ja vauhdikkaaseen tyyliin yhdistelemällä kotoisuutta ja kauhua dekkarimaailmassa juuri nyt hyvin suosittuun tapaan.

Palkintoriemua

"Olen todella otettu tästä voitosta, sillä tiedän kisanneeni kovassa seurassa. Kiitän lämpimästi perhettäni, Suomen kustantajaani Tammea, tanskalaista kustantajaani Gutkindia, Ahlbäck Agencya, valitsijaraatia sekä Dekkariseuran hallitusta, joka valitsi Kaunan Suomen Lasiavain-ehdokkaaksi! Arvostan tämän palkinnon kaikkein korkeimmalle ja se tulee saamaan kunniapaikan työhuoneeni hyllyssä", Max Seeck iloitsi tuoreeltaan voitosta kuultuaan.

Max Seeckin kirjallisuusagentti Elina Ahlbäck tiimeineen riemuitsee Max Seeckin maailmanluokan Lasiavain-palkinnon voitosta. "Suomalainen rikoskirjallisuus on nyt viimeistään pysyvästi noussut maailmankartalle, kun suomalainen New York Times Bestseller -kiriailja Max Seeck on voittanut Lasiavain (Glass Key) -palkinnon ja on samassa joukossa Stieg Larssonin, Jo Nesbon ja Henning Mankelin kanssa. Ahlback Agency -kirjalllisuusagentuuri on ollut luomassa Seeckin maailmanmenestystä jo vuodesta 2019. Jessica Niemi -sarjan teokset ovat ilmestyneet yli 40 maassa, ja Hollywoodissa on kehitteillä kansainvälinen tv-sarja. Kauna (The Last Grudge) on loistava rikoskirjallisuuden helmi, ja Max Seeck maailman dekkaritaivaan kirkkain tähti. ”

Harvinainen voitto Suomelle

Tämä on vasta toinen kerta, kun suomalainen rikos- tai jännitysromaani palkitaan Lasiavaimella. Edellinen suomalaisvoittaja oli Matti Röngän Ystävät kaukana vuonna 2007. Palkintoa on jaettu vuodesta 1992 lähtien. Kaunan valitsi Suomen ehdokkaaksi Suomen dekkariseuran hallitus, koska vuoden 2022 Johtolanka-palkitusta Niko Rantsin teoksesta Sinun puolestasi vuodatettu ei ole käännöstä. Lasiavain-palkinnosta päättää pohjoismaisten dekkarijärjestöjen nimeämä 15-henkinen raati, kolme jäsentä kustakin maasta.

"Dekkariseuran yksi tehtävä on edistää suomalaisen dekkarin tunnettuuden lisäämistä maailmalla. Siksi Lasiavain-voiton saaminen Suomeen pitkän tauon jälkeen on merkittävä virstanpylväs", sanoo Dekkariseuran varapuheenjohtaja ja Lasiavain-vastaava Leena Korsumäki.

Seeckin teos kisasi kovassa seurassa. Muiden maiden ehdokkaina olivat seuraavat kirjat: Ragnheddur Gestsdóttir: Farangur (Baggage), Islanti; Torkil Damhaug: Hund uten grav, Norja;  Sara Strömberg: Skred, Ruotsi; Torben Munksgaard: Damevennens død, Tanska.

Itse palkinto, lasinen avain,  luovutetaan Max Seeckille Helsingin kirjamessuilla. Tarkempi päivä ja paikka ilmoitetaan myöhemmin.

Ruumiin kulttuuri onnittelee lämpimästi Max Seeckia, Tammea sekä Ahlback Agencya!

(Kuva: Päivi Remes)

Kuuntele myös Dekkaribrunssin jakso, jossa Max Seeck vierailee Lasiavain-ehdokkaana.