Johtolankaehdokkaiden joukossa jännitys tiivistyy

25.1.2023

Dekkariseuran Vuoden johtolanka 2023 -voittaja julkistetaan 7.2. iltapäivällä. Johtolanka-palkinto annetaan viime vuoden loppupuolella julkistetun ehdokaslistan dekkarille, jonka kolmejäseninen johtolankaraati on valinnut.

Voittaja saa vuodeksi haltuunsa upean Palmu -kiertopalkinnon, johon kaiverretaan hänen nimensä. Lisäksi kaulaan ripustetaan johtolankaketju. Sormenjälkien ottaminen, kunniakirja ja kukitus kuuluvat luonnollisesti myös pakettiin.

Ruumiin kulttuurin salareportteri onkin saanut ongittua tietoonsa, että viime vuoden johtolankavoittaja Niko Rantsi on käynyt luovuttamassa Palmu-patsaan seuran hallituksen puheenjohtajalle, joka on viemässä sitä kaiverrettavaksi. Johtolankaraadin puheenjohtaja puolestaan on jo ennakkotilannut voittajalle ojennettevan kukkakimpun. Mystisen, moottorisahaketjusta valmistettavan johtolankakäädyn tilanteesta ei toistaiseksi ole tihkunut tietoa.

Palkintoehdokkaiden leirissä jännitys on selvästi tiivistymässä. Salareportterimme kyseli tunnelmia:

”Yritän juuri ratkoa yhtä tulevan kirjan (4. Havas-dekkari) pääjuoneen liittyvää haastetta. Johtolanka-ehdokkuus on dekkaristille suuri kunnianosoitus ja vaikka voitto ei osuisi kohdalle koen, että tämä ehdokkuus on jo voitto sinänsä. Kiitos luottamuksesta! Laskeskelin juuri eilen, kuinka monta päivää täytyy vielä jännittää. Aina, kun muistan tämän asian sydän muljahtaa silleen sopivan herättelevästi. Näen mielessäni, että päähenkilölleni Saana Havakselle käy samoin, kun hänelle tapahtuu omissa tutkimuksissaan jokin erityisen kuumottava käänne.” (Elina Backman 25.1.2023)

”On hienoa olla mukana tässä tasokkaassa joukossa! Kuka tahansa voittaakin, hän on voittonsa ansainnut. Täällä ollaan jo uuden äärellä.” (JP Koskinen 25.1.2023)

”Kirjoitan kotona vuoroin uutta Björk-dekkaria ja akateemista esitelmää. Jännitys tihenee, kun suuri päivä lähenee!” (Virpi Hämeen-Anttila 25.1.2023)

"Jännittää niin paljon, etten uskalla edes ajatella koko asiaa, vaan uppoudun kirjoitustyöhöni. Jo ehdokkaaksi pääseminen oli tosi upeaa! RK-salareportteri sai minut kiinni itse teosta, kahmimassa hedelmiä puusta. No, myönnetään, mandariinipuu on omalla pihalla." (Anu Patrakka 25.1.2023)

"Johtolanka -palkinto on Suomen dekkariskenen kovin juttu ja tietysti odotan jännityksellä, josko se olisi tänä vuonna minun vuoroni. Aion pitää nyt jonkin aikaa taukoa kirjoittamisesta ja tietyllä tapaa tämä upea kunnia kruunaisi pitkän ja intensiivisen seitsemän kirjan rupeaman." (Max Seeck 26.1.2023)

Raportoimme aiheesta lisää viimeistään voittajan selvittyä.