Seuran tapahtumat

Huhtikuun dekkari-ilta 9.4.2024

Huhtikuun dekkari-illan vieraana näyttelijä-käsikirjoittaja Jarkko Pajunen

Viime vuonna Yle Areenassa julkaistu humoristinen jännityskuunnelmasarja Puutarhakaupungin murhamysteerit on löytänyt kuulijansa. Tyylilaji on monille radion ystäville tuttu mm. Paul Coxin, Paul Templen tai Vainaja-sarjan Laura Tervosen seikkailuista. Legendaaristen etsivien joukkoon astelee nyt Jarkko Pajusen luoma Klaus “Lasu” Forsblom.

Dekkariseuran keskustelussa kuullaan Pajusen ajatuksia käsikirjoittamisesta, näyttelemisestä ja vähän etsivistäkin. Sini Paloheimo haastattelee. Kuuntele Puutarhakaupungin murhamysteereitä tästä linkistä.

Dekkari-ilta Kallion kirjastossa (Viides linja 11, Helsinki) tiistaina 9.4. klo 18. Tilaisuus striimataan Kallion kirjaston ja Dekkariseuran fb-sivulla.

Maaliskuun dekkari-ilta 5.3.2024

Maaliskuun dekkari-illan teemana Raymond Chandler.

Maaliskuun dekkari-illassa keskustellaan yhdestä kovaksikeitetyn rikoskirjallisuuden tärkeimmistä kirjailijoista eli Raymond Chandlerista (1888-1959), hänen tuotannostaan ja henkilöhahmoistaan, erityisesti yksityisetsivä Philip Marlowesta. Chandler oli kovaksikeitetyn jännitysromaanin mestari, tyylitaituri, jolle tarinan juoni on vain keino kuvata yhteiskuntaa ja ihmisiä. Raymond Chandlerista keskustelemassa ovat kirjailija Ari Wahlsten, kriitikko Kyösti Salovaara sekä Suomen dekkariseuran puheenjohtaja Sini Paloheimo.

Dekkari-ilta Kallion kirjastossa (Viides linja 11, Helsinki) tiistaina 5.3. klo 18. Tilaisuus striimataan Kallion kirjaston ja Dekkariseuran fb-sivulla.

Tammikuun dekkari-ilta 9.1.2024

Vuoden 2024 ensimmäisen dekkari-illan vieraaksi saapuu Lasiavain-palkittu dekkaristi Max Seeck.

Suomen dekkariseuran 40-v juhlavuoden käynnistää dekkari-ilta, joka pidetään perinteisesti Kallion kirjastossa. Vieraaksi tuolloin saapuu pohjoismaisen rikos- ja jännityskirjallisuuden Lasiavain-palkinnon 2023 teoksellaan Kauna voittanut espoolaisdekkaristi Max Seeck. Häntä haastattelee Ruumiin kulttuurin päätoimittaja Päivi Remes.

Dekkari-ilta Kallion kirjastossa (Viides linja 11, Helsinki) tiistaina 9.1. klo 18. Tilaisuus striimataan Kallion kirjaston ja Dekkariseuran fb-sivulla.

Vuoden 2023 tapahtumia:

Murha kahdelle

Nyt on mahdollisuus lähteä yhdessä katsomaan Musiikkiteatteri Kapsäkkiin 25.11. klo 14 musiikkikomediaa ja murhamysteeriä yhdistävää esitystä Murha kahdelle. Tässä hulvattomassa esityksessä lavalla nähdään kaksi näyttelijää, joista toinen tutkii rikosta, toinen on kaikki 11 epäiltyä. Peruslipun hinta on 37,80 euroa ja eläkeläislipun hinta 36 euroa. Lipun voi maksaa seuran tilille 27.10. mennessä. Ilmoittautumiset: Elo.Lammi@hel.fi.

Lue lisää esityksestä: https://kapsakki.fi/murha-kahdelle/

Toukokuun dekkari-ilta 2.5. : lukupiirit

Onko mielesi tehnyt liittyä johonkin lukupiiriin, mutta et ole löytänyt mieleistäsi? Tai oletko haaveillut oman lukupiirin perustamisesta, mutta et toistaiseksi ole päässyt sanoista tekoihin? Potkua lukupiiriin liittymiselle tai sellaisen perustamiselle saa Dekkariseuran toukokuuun dekkari-illassa tiistaina 2.5.2023 klo 18.

Illan vieras on Kirsi Ranin, Kirsin Book Club -lukupiirin perustaja ja Lukupiiri-kirjan (Nemo 2021) kirjoittaja. Kirsi antaa vinkkejä lukupiirin perustamiseen ja niiden toimimiseen myös kolmen ensimmäisen kerran jälkeen. Kirsiä haastattelee Leena Korsumäki Suomen dekkariseurasta.

Illan lopuksi tarjoillaan lukuvinkkejä nimenomaan kesälukemiseksi sopivista dekkareista.

Dekkari-ilta tuttuun tapaan Kallion kirjastossa, Viides linja 11, Helsinki sekä striimattuna Facebookissa, https://www.facebook.com/events/949558452750711?ref=newsfeed

Huhtikuun dekkari-ilta: toimittaja dekkaristina, toimittaja dekkareissa

26.3.2023

Huhtikuun dekkari-illassa 4.4. puhutaan toimittajista dekkaristeina ja toimittajista dekkarin päähenkilönä.

Huhtikuun dekkari-illan vieraaksi saapuu kaksi toimittaja-kirjailijaa:  Apu-lehden päätoimittaja Marja Aarnipuro, joka on juuri julkaissut kuudennen toimittaja Kaarina Riikosesta kertovan dekkarin Luolamiehen mysteeri sekä  Yle Uutisten rikos- ja oikeustoimittaja Päivi Happonen, jonka esikoisromaani Vaarallinen uutinen ilmestyi viime vuoden lopussa. Hänenkin päähenkilönsä on toimittaja, Pihla Karhu. Heitä haastattelee Matti Järvinen.

Dekkari-ilta Kallion kirjastossa (Viides linja 11, Helsinki) tiistaina 4.4. klo 18. Tilaisuus striimataan Kallion kirjaston ja Dekkariseuran fb-sivulla.

Dekkariseuran vuosikokous 25.3.2023

Dekkariseuran vuosikokous pidettiin lauantaina 25.3.2023  Tieteiden talossa. Kokoukseen oli mahdollista osallistua etänä.

Kokouksessa valittiin seuran hallituksen puheenjohtajaksi Sini Paloheimo.
Hallituksessa jatkavat Jari Hanski, Aleksi Heikola, Satu Henttonen, Matti Järvinen, Elo Lammi, Marja Litja-Salminen ja Kyösti Pienimäki. Hallituksen entinen pj Leena Korsumäki valittiin hallituksen jäseneksi.

Kokouksessa hyväksyttiin vuoden 2022 toimintakertomus ja tilinpäätös sekä myönnettiin tili- ja vastuuvapaus hallitukselle. Samoin kokouksessa hyväksyttiin vuoden 2023 toimintasuunnitelma ja talousarvio.

Maaliskuun dekkari-ilta 7.3.2023

Maaliskuun dekkari-illan vieraaksi saapuu kirjailija Jaana Lehtiö Porvoosta.

Jännityskirjallisuudesta keskustellaan Porvoon-mitalla, kun porvoolaiskirjailija Jaana Lehtiö saapuu Aleksi Heikolan haastateltavaksi.

Millainen rikospaikkamiljöö Porvoo on? Miten lukija pidetään jännityksessä cozy crime -tyyliin ilman silmitöntä väkivaltaa? Mitä uutta Jaanalta on odotettavissa dekkaririntamalla? Muun muassa näistä asioista otetaan illan aikana selvää.

Dekkari-ilta Kallion kirjaston Dekkarikirjasto-tilassa tiistaina 7.3.2023 klo 18-19. Tervetuloa yleisön joukkoon paikan päälle osoitteeseen Viides linja 11 tai seuraamaan striimausta Facebookissa.