Vuoden johtolanka

Vuoden johtolanka 2025 -palkintoa voivat tavoitella kaunokirjalliset rikos- ja jännitysteokset, jotka on toimitettu raadille viimeistään 4.11.2024. Ks. myös Vuoden johtolanka -palkinnon säännöt tai ole yhteydessä raadin puheenjohtajaan.

Vuoden johtolanka -raati 2023-24:
puheenjohtaja Satu Henttonen satujami[at]gmail.com
jäsenet: Ari-Matti Auvinen ja Mikko Mäenpää.

Vuoden johtolanka -palkinnon säännöt
(hyväksytty dekkariseuran hallituksessa 17.1.2024)

Vuoden johtolanka -palkintoa voivat tavoitella kalenterivuoden aikana julkaistavat painetut kotimaiset rikos- ja jännityskirjat. Jos teos ilmestyy marras-joulukuussa, palkintoraati voi aikataulullisista syistä siirtää sen seuraavan vuoden kilpailuun. Suomen dekkariseura haluaa varmistaa, että kaikilla raadille lähetetyillä kirjoilla on mahdollisuus osallistua kilpailuun julkaisukuukaudesta huolimatta.

Palkinto on nimetty jakamisvuoden mukaan, mutta se myönnetään edellisen vuoden parhaasta rikos- tai jännityskirjasta tai sitä edellisen vuoden marras-joulukuussa ilmestyvästä kirjasta.

Raati ei hyväksy toistaiseksi kilpailuun pelkästään ääni- tai e-kirjoina ilmestyviä kirjoja. Vuoden johtolanka -palkinto on ensisijaisesti painettujen kirjojen kilpailu. (Dekkariseuran hallituksen linjaus 16.11.2023.)

Suomen dekkariseuran hallitus teki loppuvuodesta 2020 muutoksia Vuoden johtolanka -palkinnon sääntöihin. Vuodesta 2021 lähtien Vuoden johtolanka -palkinto on ollut selkeästi kaunokirjallisuuspalkinto. Tietokirjat ja muut dekkariteot on suljettu palkinnon ulkopuolelle.

Vuonna 2021 otettiin käyttöön ehdokaskirjojen niin sanottu lyhyt lista, koska Dekkariseura haluaa nostaa esiin useampia korkealaatuisia kotimaisia dekkareita eikä vain yhtä. Sen vuoksi Dekkariseura julkistaa marras-joulukuussa 4-6 ehdokaskirjaa, joista raati valitsee lopullisen voittajan.

Vuoden esikoisdekkari -kunniakirjan säännöt

Vuoden esikoisdekkari -kunniakirja myönnetään kalenterivuoden aikana ilmestyvälle esikoiskirjalle, joka kuuluu rikos- ja jännitysgenreen.

Esikoiskirjan sijoittaminen lyhyelle ehdokaslistalle edellyttää, että kirja voisi tavoitella Vuoden johtolanka -palkintoakin.

Tietoja dekkariseuran jakamista palkinnosta

Ensimmäinen Vuoden johtolanka -palkinto jaettiin vuonna 1985.

Palkinnon myöntää Dekkariseuran hallituksen nimittämä kolmihenkinen asiantuntijaraati, joka työskentelee kaksi kautta peräkkäin.

Suomen dekkariseuran 30-vuotisjuhlavuoden kunniaksi 2014 jaettiin ensimmäisen kerran uusi tunnustus, Vuoden esikoisdekkari -kunniakirja. Palkinto myönnetään edellisen vuoden parhaasta esikoisdekkarista, ja valinnan tekee edellä mainittu raati.

Vuosittain jaetaan myös Ulkomaisen jännityskirjallisuuden kunniakirja. Tämän tunnustuksen saajan valitsevat Suomen dekkariseuran hallitus ja Ruumiin kulttuurin päätoimittaja.

Hornanlinna-kunniakirja on Dekkariseuran hallituksen jakama harkinnanvarainen erikoispalkinto. Se myönnetään henkilölle tai taholle, joka on toiminnallaan pitkäaikaisesti ja määrätietoisesti vaikuttanut suomalaisen dekkarikulttuurin kehittymiseen. Ensimmäisen kerran kunniakirja jaettiin vuonna 2005.

Erikoiskunniakirjan nimi viittaa suomalaisen dekkarin varhaishistoriaan. Toimittaja ja kirjailija Rudolf Richard Ruth (1889–1957) julkaisi salanimellä Rikhard Hornanlinna vuonna 1910 kaksi herrasmiessalapoliisi Max Rudolphista kertovaa tarinakokoelmaa, Kellon salaisuus ja Lähellä kuolemaa. Hornanlinnan kirjoja pidetään yleisesti lähtölaukauksina suomenkieliselle dekkarikirjallisuudelle.

Dekkariseura ei halua myöskään unohtaa muita dekkaritekoja. Niille perustetaan vielä nimeä vailla oleva tunnustus, jota jaetaan harkinnanvaraisesti.

Lataa tästä Vuoden johtolanka -logot

Värillinen